لما يجيلك شخص غلبان ويلح عليك في طلب وانت تتهرب منه ككاهن أو كخادم بحجة مفيش فلوس أو ..... وفي نفس اللحظة يجيلك شخص ويقولك عايزك يا أبونا.. وأنت عارف إنه خيّر وهيجيب خير.. في اللحظة دي أيه فرق موقفك هنا عن موقفك هنا؟!!! هترحب بده بابتسامة لطيفة لأن ده هيدي خير، تلاقي نفسيتك انشرحت والأسلوب ألطف.. الغلبان ده عندنا منه كتير وزنّان ومُتعب.. على فكرة المسيح موقفه عكس كده بالظبط!! الزنّان الغلبان هو المهم.. القروش الفلوس دي هتنزل زي المٓن.. هتيجي هتيجي بطريقة أو بمليون طريقة.. إنما أنت موجود في الدنيا دي عشان الزنّان الغلبان.. فلما ما ترحبش بيه وترحب بالتاني يبقى احنا لسه بعيد قوي عن الفورمة اللي يقصدها المسيح.. #أبونا_داود_لمعي
0 comments:
Post a Comment